Některé domácnosti čelí problému s dodavateli energie, kteří nevracejí přeplatky včas. Situace se zdá být běžná, a lidé na sociálních sítích sdílí stížnosti na společnosti, které údajně dluží některým zákazníkům přeplatky i v desetitisících korunách. Pro ty, kteří se ocitnou v podobné situaci, mluvčí Energetického regulačního úřadu, Jan Hamrník, doporučuje zaslat dodavateli písemnou výzvu k vrácení přeplatku. Pokud dodavatel nereaguje, lze prostřednictvím úkonu započtení snížit zálohy a informovat dodavatele, že zálohu neuhrazují kvůli přeplatku.
Podle Hamrníka lze vymáhat celý přeplatek pouze soudní exekucí nebo prostřednictvím soudního řízení s exekučním titulem. Pokud zákazník žádá o exekuční titul, může to udělat skrze soudní žalobu nebo mimosoudní návrh na spor u regulačního úřadu. V případě neuhrazeného většího přeplatku se také jedná o porušení smlouvy, což umožňuje zákazníkovi odstoupit od smlouvy, a to okamžikem doručení dodavateli. Toto odstoupení ovšem neznamená konec pohledávky, a zákazník musí mít novou smlouvu s jiným dodavatelem.
Tento text byl zpracován na základě článku: "Když dodavatel energií nevrací přeplatek, lze snížit zálohy." Zdroj: ttps://www.novinky.cz/clanek/finance-kdyz-dodavatel-energii-nevraci-preplatek-lze-snizit-zalohy-40453052?fbclid=IwAR3k8dURThtCur1mwEzEOkna0aavQh2bMLdzFKcAJ33rRn12iy4ZkhnDE4E